Branded giveaways en andere promotionele producten: hebben ze nog steeds een impact?

Omdat zoveel marketeers hun marketing inspanningen op online hebben gericht, zijn promotionele producten verwaarloosd als een manier om jouw bedrijf te promoten. Velen online marketeers laten hun give a ways met bedrijfsnaam of slogan vaak voor wat het is, heel spijtig, maar waarom?

Branded giveawys en andere promotionele producten zijn altijd eenvoudige geschenken geweest. kleine promotionele give a ways die door een bedrijf worden gebruikt om een product of service te promoten, zien ze als een klein souvenir dat je op je bureau kunt zetten om je te herinneren aan het bedrijf dat ze aan jou heeft gegeven, denk bijvoorbeeld aan een kladblok, pen of USB stick.

Dus hoeveel impact hebben dit soort producten nog steeds op de markt?

© Amir – Fotolia.com

Nummers liegen niet – promotionele producten werken!

Een studie uit 2016 door het Advertising Specialty Institute (ASI) legt alles uit wat u moet weten over de effectiviteit van promotionele producten. Volgens de studie houden de meeste mensen promotionele producten gemiddeld acht maanden op zijn of haar bureau. Dat betekent dat uw advertentie langer bij iemand blijft dan met een eenvoudige PPC-advertentie of pop-up op een website. De werkelijke tijd is afhankelijk van het product, met paraplu’s die 14 maanden duren en hoeden die slechts zeven maanden duren zijn dit maar kleine voorbeelden hoelang jou promotionele producten blijven hangen bij jou klanten!

Pratend met merkambassadeurs, degenen die promotionele producten ontvangen, zullen deze waarschijnlijk doorgeven aan anderen die deze zullen gebruiken (en ook uw reclameboodschap ontvangen). Uit de ASI-studie blijkt dat 63% van de mensen in de Verenigde Staten en 64% van de mensen in Canada hun promotionele producten weggeven als ze ermee klaar zijn.

U heeft dus in feite een gunstige merkboodschap door eenvoudig gratis producten weg te geven.

“Promotionele producten stellen mensen in staat om uw merk te zien, uw merk te associëren en uw merk te herkennen”, schrijft Elle-Rose Williams, manager van sociale media. “Al deze dingen zijn belangrijk, want hoe meer mensen zich bewust worden van je merk, hoe beter je resultaten zult zien in het bedrijfsleven en de verkoop.”

“Promotionele producten zijn vandaag de dag nog even effectief als 10 jaar geleden!”, zegt Bretbourg, CEO van Quality Logo Products. “Promotionele producten hebben altijd zin en zullen een sterke boodschap achter laten.”

Volgens Bonnet had de sector een indrukwekkende 15-jaars groei van vijf jaar, met een totale omzet van $ 21,3 miljard in de Verenigde Staten. Dit maakt het de zevende grootste marketingkanaal in het land. “De cijfers spreken boekdelen voor de industrie”, voegt Bonnet eraan toe.

Hij legt ook uit waarom promotionele producten zo populair zijn. Hij zegt: “Ze zijn tastbaar. Consumenten hebben geleerd de meeste vormen van reclame te negeren. De recall-snelheid voor promotioneel product is 85% voor sommige producten. Er is iets unieks aan het ontvangen van een fysiek item dat je kunt aanraken, voelen en daadwerkelijk kunt gebruiken’’.

Bonnet is correct over het herinneringspercentage. Volgens de ASI-studie herinnerde 85% van de consumenten zich bet bedrijf nog dat hen een hemd of hoed gaven. Uit een ander onderzoek van Identity Works bleek dat 71% van de beursdeelnemers zich de naam herinnerde van het bedrijf dat hen een promotieproduct gaf, waarbij 76% van de aanwezigen ook aangaven dat het product een meerwaarde was om nog eens extra contact te zoeken met de leverancier.

Naast dat ze tastbaar zijn, houden mensen van promotieartikelen omdat ze niets kosten om te ontvangen. Maar geld is niet het enige dat ertoe doet, volgens Gene Marks, een medewerker van Entrepreneur.com. “Het is niet alleen het geld”, schrijft Marks. “Het is de kleine handeling om te zeggen ‘Ik geef om’ en ‘Bedankt dat je een klant bent’.”

Laatste woord over promotieproducten

Er zijn veel promotionele producten die u kunt kopen en die net zo goed rendement kunnen opleveren als met online marketing. Sleutelkettingen, magneten, pennen, kladblokken, paraplu’s en andere nuttige items blijven netjes bij iemands thuis of in het bedrijf en laten wel zeker een indruk achter op de eind gebruiker.

Kijkend naar de studies, lijkt het erop dat elk item een ​​blijvende indruk kan maken. En, volgens Marks, is er grote waarde in het sentiment achter de aanbieding. Als u iets gratis weggeeft, zelfs als het u slechts centen per artikel kost, kan dit een hoop betekenen voor uw klant.

Twijfelt u over de relatiegeschenken of give a ways, hebben ze nog wel enige waarde? Ton en Mike Scheerder denken maar al te graag mee, kom vooral een keer op de koffie!

Bron: FORBES